2. Kwalitatief goed onderwijs

2.2 Alle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Onderwijsimpuls
Met de incidentele subsidie Onderwijsimpuls geven we een extra impuls aan de ontwikkeling van
onderwijsprofessionals en de onderwijskansen van leerlingen in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. In 2020 zijn er 12 initiatieven gestart, met 11 scholen voor voortgezet onderwijs en tenminste 6 scholen voor primair onderwijs.
Het aantal deelnemende scholen aan de subsidieregeling van de Onderwijsimpuls is hoger dan het aantal aanvragen, omdat er projecten zijn waarin scholen in samenwerking met elkaar onderwijs ontwikkelen.
Er waren voor 2020 meer aanvragen dan er budget beschikbaar was. Er zijn geen aanvragen afgewezen wegens uitputting van het budget. Er zijn wel aanvragen afgewezen om inhoudelijke redenen. Het budget is volledig besteed.
Door Corona hebben sommige projecten vertraging opgelopen. Er zijn met de scholen afspraken gemaakt om de activiteiten op een andere manier te organiseren of door de looptijd met zes maanden te verlengen.
Er zijn in 2020 drie bijeenkomsten georganiseerd voor het delen van kennis en ervaring en een lerend netwerk van scholen om elkaar te versterken. Deze bijeenkomsten werden goed bezocht. Vanwege de geldende coronamaatregelen hebben twee van de drie bijeenkomsten online plaatsgevonden.

Passende Plek
De kernpartners in het voortgezet onderwijs hebben ook in 2020 gewerkt aan (de verdere versterking van) de kernpartneraanpak. De samenwerking tussen Leerplicht, de Jeugdgezondheidszorg, Samenwerkingsverband Sterk VO en het Buurtteam Jeugd & Gezin maakte het mogelijk dat er snel een afwegingskader was rond de opvang van kwetsbare kinderen en jongeren. Door deze samenwerking kon er direct geschakeld worden voor wie een huisbezoek nodig was, zodat de juiste ondersteuning geboden werd.

In 2020 is vanuit het programma SchoolWerkt samen met gemeenten, samenwerkingsverbanden VO en MBO-instellingen gewerkt aan een nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten (vsv) 2021-2024. Het nieuwe programma bestaat uit vier programmalijnen. We monitoren en ondersteunen waar nodig de overstap van het Voortgezet (speciaal) onderwijs naar het mbo. Ook zorgen we ervoor dat alle jongeren in onze regio tijdens hun onderwijsloopbaan de steun krijgen die nodig is om deze succesvol te doorlopen. In 2024 willen we in RMC-regio Utrecht een dekkend regionaal begeleidingsaanbod hebben, zodat jongeren tot 23 jaar succesvol de overgang naar duurzaam werk, stage of leerwerkplek kunnen maken. Ook begeleiden we jongeren die eerder zijn uitgevallen, terug naar school, werk of zorg.

Talentontwikkeling en burgerschap
In 2020 zijn er, net zoals in voorgaande jaren, op 10 brede scholen in het VO, voor in totaal 6700 leerlingen extra activiteiten, tijdens en na schooltijd op het gebied van talentontwikkeling uitgevoerd. Hiervoor is in overeenstemming met planning 7,4 fte ingezet op de scholengemeenschappen met VMBO.
Er is een breed aanbod aan activiteiten op het gebied van cultuur, sport, techniek, media en maatschappij en het vormt een aanvulling op het bestaande, reguliere curriculum. Voor het uitvoeren van deze activiteiten zijn combinatiefunctionarissen ingezet, deels gefinancierd uit de rijksregeling voor combinatiefunctionarissen. Deze mensen leggen de verbanden met de wijk en met sport- en cultuurorganisaties. Omdat leerlingen door Corona niet het hele jaar op school waren is het programma voor een deel aangepast. Er zijn verschuivingen geweest en activiteiten hebben deels online plaatsgevonden.
In het kader van preventie van radicalisering en polarisatie is op zeven VO scholen met VMBO of praktijkonderwijs jongerenwerk op school georganiseerd. Dit bestaat sinds 2016 en is in 2020 gecontinueerd. We hebben deelgenomen aan de jaarlijkse monitoring van combinatiefuncties Brede School door het Rijk, de doelstellingen zijn behaald. In 2020 hebben we gewerkt aan (de gemeentelijke rol in) betaalbare en toegankelijke huiswerkbegeleiding voor kinderen die dit echt nodig hebben vanwege een achterstand en/of het ontbreken van financiële middelen. Vanwege de dreigende achterstanden bij een deel van de leerlingen door Corona heeft dit punt nog meer gewicht gekregen. Tegelijkertijd is het veilig en verantwoord organiseren hiervan ingewikkelder geworden.

Soepele overgangen
Om de overstap van leerlingen vanuit het V(S)O naar het MBO te coördineren en hen hierop goed voor te bereiden is er net als in de voorgaande jaren subsidie beschikbaar gesteld aan het samenwerkingsverband Sterk VO.

Podium voor MBO
Begin 2020 zijn de ambities voor het mbo vertaald naar een uitvoeringsplan ‘Sterk Utrechts Mbo 2020 - 2022’. De uitvoering hiervan is in volle gang. Samen met het mbo laten we de stad kennismaken met de mbo talenten en werken we samen aan passende activiteiten en doelstellingen binnen vier ambities.

1. Podium voor het Utrechtse mbo
In 2020 hebben geen toonaangevende evenementen plaatsgevonden in Utrecht en hebben we de studenten op dit gebied geen extra podium kunnen bieden. Ook de ontwikkelde imago-campagne is door de gevolgen van de coronacrisis op de mbo’s uitgesteld naar begin 2021. In de zomer van 2020 is er een overkoepelende mbo-studentenraad ‘MBO-sr030’ opgericht waarin de vier Utrechtse mbo’s vertegenwoordigd zijn. De studentenraad denkt actief mee over de positie van mbo-studenten in de stad en maakt zich er hard voor dat ook mbo-studenten kunnen deelnemen aan studentensport en de UIT-week.

2. Gelijke kansen in het onderwijs
Op alle locaties van Mbo Utrecht en ROC Midden Nederland is inmiddels fysiek een mbo buurtteam werkzaam. Op de locaties van Grafisch Lyceum Utrecht en Nimeto zijn passende afspraken gemaakt hoe de buurtteams daar de benodigde hulp / zorg verlenen.

3. Gelijke kansen op de arbeidsmarkt
Sinds augustus 2020 loopt een grootschalig onderzoek naar stagediscriminatie in het mbo, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van praktijktesten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een onafhankelijk en gespecialiseerd onderzoeksbureau. De resultaten van dit onderzoek worden eind van het eerste kwartaal van 2021 bekend gemaakt in de voortgangsrapportage mbo uitvoeringsplan.

4. Voorbereid op de toekomst
Er is intensief ingezet op de samenwerking tussen de mbo’s en bedrijfsleven. Vanuit de subsidieregeling uit het uitvoeringsplan sterk Utrechts mbo zijn via de marktgroepen van Werk voor Iedereen en in de bestaande contacten tussen mbo en bedrijfsleven zijn verschillende projecten gestart om de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren, bijvoorbeeld rolmodellen uit het bedrijfsleven die jongeren extra steun beden als mentor.

Aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt
We richten ons specifiek op jongeren die het meest gebaat zijn bij extra inzet, zie hiervoor ook het MBO uitvoeringsplan Sterk Utrechts mbo. In 2020 hebben we wederom met de inzet van JINC jongeren ondersteund bij hun beroepskeuze. Door de coronacrisis zijn minder jongeren bereikt met de inzet van bliksemstages, sollicitatietrainingen, de trainingen Ondernemen doe je zo! en Carrière coach. Gezamenlijk is gezocht naar oplossingen om programma’s door te laten gaan en zijn er passende alternatieven (zoals online activiteiten en bliksemstage in de klas) gevonden. Bij deze inzet is specifieke aandacht voor beroepen in kansrijke sectoren met duurzame werkgelegenheid.
Aanvullend is in 2020 vanuit de Regiodeal extra financiering beschikbaar gekomen om in Overvecht te investeren in een infrastructuur voor Loopbaan oriëntatie en begeleiding (LOB) met een doorgaande lijn. In 2020 zijn de voorbereidingen getroffen voor dit project.

De coronacrisis heeft in 2020 sterke gevolgen gehad op de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Er zijn grote zorgen over voldoende stages en (leer)werkplekken en hierover staan we nauw in contact met onze onderwijspartners en SBB. We brengen actief het belang van het bieden van stageplekken onder de aandacht via onze contacten met de werkgevers. Omdat de wachtlijsten bij de jobhunters toenamen is er een extra jobhunter pro, vso en BBL gestart.

Vanuit de regionale aanpak voortijdig schoolverlaten SchoolWerkt (zie ook paragraaf Passende Plek) hebben we ook in het nieuwe programma 2020-2024 aandacht voor de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, onder de noemer ‘Klaar voor Werk’. In 2020 is het voorbereidend werk voor twee TOP Academies verricht waar praktijkonderwijsleerlingen op de werkvloer worden opgeleid. Een tweetal grote werkgevers in Utrecht is bereid gevonden vanaf 2021 een TOP Academie te starten. Tot slot hebben we in 2020 intensief bijgedragen aan de opgave Werk voor iedereen.

Corona
De effecten van corona zijn verwerkt in de toelichting bij de prestatiedoelstelling.

Deze pagina is gebouwd op 03/17/2022 16:56:00 met de export van 07/05/2021 13:40:54