Programmareserve Bewoners en Bestuur
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Reserve Verkiezingen | 88 | -80 | 8 | 732 | 740 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 960.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: egalisatie van kosten die met verkiezingen samenhangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is het budget voor verkiezingen minus de vaste jaarlijkse kosten in de reserve gestort. Tot en met 2028 is er ieder jaar één geplande verkiezing. In die jaren zal er regelmatig een bedrag uit de reserve worden onttrokken. Bij de behandeling van de Programmabegroting 2021 is het amendement A153 aangenomen waarin besloten is om een aantal kosten voor de tweede kamer verkiezingen uit de reserve te dekken. In de september circulaire 2020 is geregeld dat er vanuit het rijk een jaarlijkse bijdrage voor de waterschapsverkiezingen wordt overgemaakt. Deze bijdrage gaan we jaarlijks in de reserve storten en wordt onttrokken als er een waterschapsverkiezing is (2023) |
Programmareserve Stedelijke Ontwikkeling
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Egalisatiereserve bouwleges | 0 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.300.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 15-6-2017 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Egalisatiereserve om de jaarlijkse schommelingen in de legesopbrengsten omgevingsvergunningen op te vangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is er geen dotatie aan de reserve omdat deze niet is begroot, tevens is er geen onttrekking omdat er geen saldo is. Op dit moment is er geen verwachting voor de komende jaren. | ||||||
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting | 12.993 | 0 | 12.993 | 0 | 12.993 | 0 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1997 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 1997 is een revolverend stimuleringsfonds Volkshuisvesting ingesteld. Afhandeling van de uit dit fonds verstrekte leningen loopt via het SVn (Stichting Volkshuisvesting Nederland). Het betroffen startersleningen en laagrentende leningen ter stimulering van de woningmarkt. Deze regeling is inmiddels gestopt en de gemeente Utrecht ontvangt jaarlijks afgeloste bedragen terug. De reserve stimuleringsfonds Volkshuisvesting is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen (niet het volledige bedrag) en de dekking van de rentekosten. | ||||||
Toelichting op het verloop | De reserve Stimuleringsfonds Volkshuisvesting is in 2020 volledig vrijgevallen omdat de regeling is afgelopen en alle leningen door middel van de Nationale Hypotheek Garantie zijn geborgd. Er is dus geen sprake meer van een risico. | ||||||
Woonfonds | 1.479 | 120 | 1.599 | 0 | 150 | 1.449 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 300 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve voor de afwikkeling van oude regelingen zoals de Particuliere Woningverbetering NRF en als risicoreserve voor enkele leningen en garantstellingen. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is conform begroting een onttrekking gedaan van 0,150 miljoen euro voor het verder ontwikkelen van stadsakkoord wonen en de stedelijke prestatieafspraken. | ||||||
Reserve Utrechts restauratiefonds (URF) | 5.981 | 47 | 6.028 | 2.800 | 3.228 | ||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de restauratie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden en op werkzaamheden voor energiebesparing in deze panden. De reserve is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen en de dekking van de rentekosten. In 2020 is het risicopercentage dat wordt gehanteerd verlaagd naar 75%. | ||||||
Toelichting op het verloop | De risicoinschatting van Utrechts Restauratie Fonds is in 2020 verlaagd van 100% naar 50% van het revolverend fonds. Hierdoor is 1,6 miljoen euro uit deze reserve vrijgevallen. | ||||||
Archeologisch opgravingen | 493 | 443 | 936 | 50 | 886 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd ter dekking van de archeologische opgravingen. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is 0,050 miljoen euro onttrokken aan deze reseve ter dekking van de opgravingen in Leidsche Rijn. | ||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 762 | 0 | 762 | 0 | 381 | 381 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | ||||||
Toelichting op het verloop | De risicoinschatting van Utrechts Restauratie Fonds is in 2020 verlaagd van 100% naar 50% van het revolverend fonds. Hierdoor is 0,380 miljoen euro uit deze reserve vrijgevallen. | ||||||
Domplein 13 | 240 | 0 | 240 | 40 | 200 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 40 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is 0,040 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter dekking van de subsidie aan Stichting Domplein. | ||||||
Reserve grondexploitatie | 15.284 | 38.154 | 53.438 | 2.700 | 28.342 | 27.796 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 53.438 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is 28,342 miljoen euro onttrokken uit de reserve in verband met vrijval uit de reserve conform besluitvorming MPR 2020 (23,400 miljoen euro), aanvulling van de reserve taakstelling inkoop LR (1,985 miljoen euro), de jaarlijkse afdracht aan de algemene middelen (2,125 miljoen euro), promotie en acquisitie (0,080 miljoen euro) en dekking product gebiedsmanagement (0,752 miljoen euro). Conform besluitvorming Voorjaarsnota 2017 is 2,700 miljoen euro in de reserve gestort ten behoeve van Lombokplein en doorvaarbare Leidsche Rijn (1,100 miljoen euro) en ontwikkeling van de Merwedekanaalzone deelgebied 5 (1,600 miljoen euro). | ||||||
Investeringsimpuls RSU | 18.648 | 5.701 | 24.349 | 7.325 | 9.682 | 21.992 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 28.028 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016) is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2020. Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is 7,325 miljoen euro toegevoegd aan de reserve Investeringsimpuls RSU. Dit heeft betrekking op middelen als gevolg van de groei van de stad (2,325 miljoen euro) en motie 2017/191 betaalbaar wonen (5,000 miljoen euro). Volgens de bijbehorende planning is in 2020 een bedrag van 9,682 miljoen euro aan lasten begroot en conform BBV regelgeving onttrokken aan de reserve Investeringsimpuls RSU. | ||||||
Reserve taakstelling inkoop LR | 6.643 | 6.643 | 1.985 | 719 | 7.909 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2031 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.159.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is de reserve aangevuld met 1,985 miljoen euro, zodat de omvang van de reserve aansluit op de meerjarig (tot en met 2031) geraamde uitnames in verband met de taakstelling inkoop. De afdracht alsmede de onttrekking aan de reserve bedraagt vanaf 2020 jaarlijks 0,719 miljoen euro. | ||||||
Ondersteunen Handhaven | 165 | 407 | 572 | 165 | 407 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is een bedrag van € 165k onttrokken aan de reserve. Dit bedrag is ingezet om projecten rondom handhaving uit te voeren zoals bijvoorbeeld: |
Programmareserve Duurzaamheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 0 | 185 | 0 | 0 | 185 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Utrechtse Energie | 2.587 | 125 | 2.712 | 275 | 2.437 | ||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve is ingesteld om de mutaties in de uitvoering van de opgave Energietransitie op te kunnen vangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er een bedrag aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen en verduurzamingsmaatregelen binnen de opgave Energietransitie. | ||||||
Leningen Utrechtse Energie | 5.050 | 0 | 5.050 | 0 | 1.263 | 3.787 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | 50.500.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en een deel van de rentelasten. | ||||||
Toelichting op het verloop | Een herbeoordeling van de risico's heeft geresulteerd in een neerwaartse bijstelling van het risicoreserve tot 75% van het bedrag aan uitstaande geldleningen bij de Stichting Energietransitie Utrecht (SETU). | ||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 3.428 | 1.687 | 5.115 | 0 | 0 | 5.115 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.115.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen aardgasvrije wijken . | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Risicoreserve Bodem | 818 | 253 | 1.071 | 0 | 0 | 1.071 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Nedereindseplas | 0 | 0 | 0 | 6.705 | 0 | 6.705 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2031 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 7.305.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het beschikbaar houden van middelen verkregen uit het aanvullend bodemconvenant 2018 voor de sanering en monotoringsverplichting aan de Nedereindseplas en voor mogelijke terugbetaling aan het Rijk. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform besluit bij de tweede bestuursrapportage 2020 zijn de resterende middelen in de hiervoor ingestelde reserve gestort. |
Programmareserve Bereikbaarheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 16.524 | -997 | 15.527 | 8.085 | 11.444 | 12.168 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 151.446 | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. De fasering van de begrote uitgaven van projecten in het MPB hoeven niet gelijk te lopen met de beschikbare budgetten in een bepaald jaar. De verschillen worden verrekend met de reserve. Door vertraging of versnelling van projecten gedurende het jaar ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten. Deze fluctuaties worden met deze reserve opgevangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | De stortingen van 8,085 miljoen euro bestaan uit een overschot op het kasritme van auto 6,632 miljoen euro en een terug storting in verband met een eerdere uitname. De onttrekkingen van 11,444 miljoen euro bestaan uit bijdragen voor doorlopende investeringen Bereikbaarheid, bijdragen op basis van afspraken binnen het gemeenschappelijke Verder pakket en verplichte onttrekkingen op basis van besluitvorming bij de Voorjaarsnota. Ten behoeve van de dekking van de doorlopende investeringen bij Bereikbaarheid is een bedrag van 6,082 miljoen euro onttrokken voor projecten verkeersveiligheid (2,429 miljoen euro), Mobiliteits-en verkeersmanagement (2,367 miljoen euro), Luchtkwaliteit (0,585 miljoen euro), OV (0,260 miljoen euro) en Goederenvervoer (0,388 miljoen euro). Ten behoeve van de dekking van projecten die onder het gezamenlijke Verder pakket vallen is in 2020 een bedrag van 5,362 miljoen euro onttrokken. Het gaat om onttrekkingen voor de projecten Herenroute (0,196 miljoen euro), Invoering leenfietsen (0,68 miljoen euro), diverse doorfietsroutes (0,741 miljoen euro), diverse Fiets-voetgangersvoorzieningen (2,4 miljoen euro), de Dafne Schippersbrug (0,137 miljoen euro) en de Socrateslaan/ Beneluxbaan Oost (0,5 miljoen euro). Op basis van besluitvorming bij de Voorjaarsnota 2015 is een verplichte bedrag van 0,053 miljoen euro uit de reserve onttrokken ten behoeve van de parkeerexploitatie in verband met het opheffen van parkeerplekken op de Mariaplaats. | ||||||
Parkeerexploitatie | 4.149 | 1.589 | 5.738 | 0 | 1.498 | 4.240 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | ||||||
Toelichting op het verloop | In het kader van de aanpak bevorderen P+R gebruik zijn er maatregelen getroffen om de parkeervoorzieningen te verbeteren. De lasten die dit met zich meebrengt zijn gedekt uit de parkeerreserve. In 2020 is het resterende bedrag hiervoor onttrokken aan de reserve (0,200 miljoen euro). Daarnaast is het aanloopverlies parkeergarage Croeselaan en Berlijnplein gedekt uit de parkeerreserve (1,298 miljoen euro). | ||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.285 | 331 | 1.616 | 0 | 124 | 1.492 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.000 | ||||||
Minimum bedrag | 350 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is er 0,124 miljoen euro onttrokken aan de reserve onderhoud parkeervoorzieningen en dit heeft betrekking op het onderhoud van een groot aantal parkeergarages. |
Programmareserve Openbare Ruimte en Groen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Egalisatiefonds rioleringen | 4.009 | 1.854 | 5.863 | 0 | 0 | 5.863 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | ||||||
Toelichting op het verloop | De mutatie van 1,854 miljoen euro heeft betrekking op het resultaat 2019. Deze meevaller is ontstaan door onverwachte positieve afrekeningen uit de rioolheffingen van voorgaande jaren van grootgebruikers enerzijds en door een hoger volume 2019 in aansluitingen en m3 grootverbruik dan verwacht anderzijds. Daarnaast waren er lagere lasten in 2019 door een aanbestedingsvoordeel op calamiteitenonderhoud riolering en regulier onderhoud straatkolken. | ||||||
Ophaaldienst | 5.770 | -2.795 | 2.975 | 0 | 950 | 2.025 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | ||||||
Toelichting op het verloop | De mutatie in het verloop van 0.95 miljoen in boekjaar 2020 is overeenkomstig de eerste Bestuursrapportage 2020. Hiervan heeft 0,7 miljoen euro betrekking op het door de Raad genomen besluit om de pasjes voor de toegangssystemen van ondergrondse containers met ingang van 2020 te laten vervallen en de ondergrondse containers open te zetten. Daarnaast heeft begin 2020 een nieuwe aanbesteding van het onderhoud van het wagenpark plaatsgevonden. Het nieuwe contract is begin april ingegaan en leidt in 2020 tot 0,25 miljoen euro aan extra kosten. In beide gevallen zijn de extra kosten onttrokken aan de Reserve Ophaaldienst (Afvalstoffenheffing). | ||||||
Essentaksterfte 1002 | 3.027 | 500 | 3.527 | 0 | 1.000 | 2.527 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | ||||||
Toelichting op het verloop | Mutatie -1,0 miljoen is de verwachte kosten voor maatregelen in 2020. Werkelijke onttrekking vindt plaats op basis van de verwachte kosten. | ||||||
Meerjaren Groen programma | 100 | 963 | 1.063 | 0 | 0 | 1.063 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 3.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | De begrote onttrekking van 0,625 miljoen in 2020 uit deze reserve voor de uitvoering van groenprojecten is door vertraging op diverse projecten niet nodig gebleken. Bij de 2e bestuursrapportage 2020 is besloten dat alleen de werkelijke kosten worden onttrokken wanneer dit nodig is ter dekking van de totale lasten binnen het groenprogramma. | ||||||
Reserve Grondbank | 0 | 813 | 813 | 0 | 0 | 813 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 1.500 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De Grondbank voert een kostendekkende exploitatie. Met deze reserve worden de kosten gedekt die binnen de exploitatie niet kunnen worden opgevangen, zoals het risico van ernstig vervuilde grond of zwaardere milieueisen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2020. |
Programmareserve Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Cofinanciering Pieken | 258 | 258 | 0 | 112 | 146 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Met de cofinanciering bij de (rijks)subsidieregeling Pieken in de Delta worden economische innovatieprojecten ondersteund die de innovatieve concurrentiekracht van Utrecht versterken. De reserve wordt vanaf 2015 aangewend voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is conform begroting 0,112 miljoen euro uit de reserve onttrokken ter dekking van exploiatiekosten ROM. | ||||||
Lokaal Economisch Fonds (LEF) | 130 | 130 | 0 | 130 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2015 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Met de gelden van het Lokaal Economisch Fonds werden subsidies verstrekt voor nieuwe werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen in Utrecht. Er was in totaal 8 miljoen euro beschikbaar tot en met 2018. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is conform begroting 0.130 miljoen euro onttrokken uit de reserve LEF. | ||||||
Toeristische stadspromotie | 286 | 286 | 0 | 0 | 286 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 525 | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | ||||||
Toelichting op het verloop | geen mutaties in 2020 | ||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht | 0 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | ||
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | |||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De gemeente Utrecht is in 2020 medeoprichter van de Regionale Ontwikkelmaatschappij (ROM) Regio Utrecht BV. Eén van de pijlers van de ROM is het ROM-participatiefonds. Doel van dit revolverende fonds is het aanjagen en ondersteunen van het innovatieve MKB bij het realiseren van hun groei en ontwikkeling. Hiermee wordt de ondernemersbasis in de regio versterkt en een aantrekkelijk economisch en vestigingsklimaat geschapen. De initiële fondsomvang is 22 miljoen euro, het aandeel van de gemeente Utrecht is 3 miljoen euro. | ||||||
Toelichting op het verloop | Na het instellen van deze reserve in 2020 is een dotatie gedaan van 3,0 miljoen euro. |
Programmareserve Werk en Inkomen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Werk en inkomen | 796 | 0 | 796 | 0 | 0 | 796 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. De reserve is deels bedoeld als een soort van egalisatiereserve. Met overschotten op het inkomensdeel Participatiewet wordt de reserve gevuld, zodat tekorten op het inkomensdeel aan de reserve kunnen worden onttrokken. Omdat het bij de bijstand om grote bedragen gaat, wordt op deze manier voorkomen dat al grote schommelingen voorkomen. Bij de vorming van de reserve is geen maximum/minimum vastgesteld. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutatie. | ||||||
Re-integratiefonds werk en inkomen | 903 | 0 | 903 | 0 | 0 | 903 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het re-integratiefonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te bekostigen. Voorwaarde voor dekking uit het re-integratiefonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve de afgelopen jaren onvoldoende aansloot op de werkelijkheid is bij de Jaarstukken 2019 besloten om de naam van de reserve te wijzigen in re-integratiefonds Werk en Inkomen. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve zijn niet veranderd. | ||||||
Toelichting op het verloop | Omdat de uitgaven in 2020 veel lager waren dan verwacht is in 2020 geen onttrekking aan de reserve gedaan. Voorlopig gaan we er nog vanuit dat het restant verplicht is, maar mogelijk is er nog wel wat vrije ruimte voor (verlenging van) nieuwe initiatieven. | ||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 556 | 0 | 556 | 0 | 60 | 496 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Met raadsbesluit 11748 is op 23 januari 2020 besloten het fonds anders in te zetten. Jaarlijks zal een bedrag onttrokken worden en ingezet worden ten behoeve van de intensieve begeleiding van jongeren, voor het eerst in 2020. |
Programmareserve Onderwijs
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Stroyenborchdreef brand | 0 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2019 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Dekking voor de herbouw van scholen die gehuisvest waren op de afgebrande locatie aan de Stroyenborchdreef | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. Reserve dient opgeheven te worden. | ||||||
Masterplan primair onderwijs | 277 | 0 | 277 | 0 | 0 | 277 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In te zetten ter dekking voor de laatste fase van langlopende huisvestingsknelpunten en projecten MPOHV | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. | ||||||
Huisvestingsprogramma | 3.325 | 0 | 3.325 | 7.800 | 2.300 | 8.825 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is voor 7,8 miljoen euro gestort in de reserve huisvestingsprogramma en voor 2,3 miljoen euro onttrokken. Vanwege een verwachte onderuitnutting op het huisvestingsprogramma 2020 is 5,8 miljoen euro gestort in de reserve. In 2019 is 2 miljoen euro gestort in de reserve MPOHV, die eigenlijk in de reserve huisvestingsprogramma gestort had moeten worden. Daardoor heeft een overheveling plaatsgevonden van de reserve MPOVH naar reserve huisvestingsprogramma. Tot slot is er voor 2,3 miljoen euro onttrokken als gevolg van uitgaven op oude huisvestingsprogramma's (2019 en eerder). | ||||||
Piekopvang onderwijs LR | 716 | 0 | 716 | 0 | 0 | 716 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. | ||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 9.378 | 6.898 | 16.276 | 0 | 6.000 | 10.276 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 is er voor 6 miljoen euro onttrokken uit de reserve. De onttrekking van 2 miljoen euro heeft betrekking op de overheveling naar de reserve huisvestingsprogramma. De onttrekking van 4 miljoen euro is ter dekking van exploitatieuitgaven van het MPOHV. | ||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 0 | 1.980 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. | ||||||
Nieuwbouw Centrale Bibliotheek | 225 | 0 | 225 | 0 | 0 | 225 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 2-6-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Betreft het restant van het (incidentele) investeringsbudget van Herontwikkeling postkantoor Neude. De gemeente heeft in het toenmalige coalitieakkoord besloten in totaliteit 6,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar het oude postkantoor Neude. In 2017 is reeds een deel van deze middelen beschikbaar gesteld. Het betreft: Het bedrag dat in 2017 is verleend bestaat uit 1,154 miljoen euro uit de reserve voor incidentele kosten en investeringen Neude en 0,750 miljoen euro incidentele kosten en investeringen voor het Neude. In 2019 heeft de Centrale Bibliotheek het verzoek gedaan het restant van de middelen beschikbaar te stellen, zijnde 4,296 miljoen euro. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. |
Programmareserve Ondersteuning op maat
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Transformatie en decentralisatie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang | 1.655 | 1.986 | 3.641 | 0 | 0 | 3.641 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 8.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 7-7-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve heeft als doel om de transformatie en decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de hele U16 regio mogelijk te maken. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2020 zijn er in de exploitatie van het programma ondersteuning op maat voor 0,375 miloen euro aan kosten verantwoord die uit deze reserve gedekt dienen te worden. Derhalve wordt er bij de resultaatbestemming een voorstel gedaan om 0,375 miljoen euro uit deze reserve te onttrekken. |
Programmareserve Veiligheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Projecten cameratoezicht | 173 | 0 | 173 | 0 | 30 | 143 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied moeten kabels en camera's tijdelijk worden verplaatst, en op een termijn van drie tot vijf jaar weer teruggeplaatst. | ||||||
Toelichting op het verloop | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied moeten kabels en camera's tijdelijk worden verplaatst, |
Programmareserve Cultuur
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 100 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 200.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Wij hebben 0,100 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | ||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | ||||||
Fonds Broedplaatsen | 503 | 0 | 503 | 2 | 0 | 505 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 700.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Wij hebben 0,505 euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | ||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er 0,002 miljoen euro aan garantieprovisie verwacht die, in overeenstemming met de samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Utrecht en de Triodosbank, terug vloeit in het Fonds. |
Programmareserve Samenleven en Sport
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Grasmat Zoudenbalch | 745 | 0 | 745 | 0 | 745 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 4-7-2002 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | FC Utrecht betaalt een commerciële huurprijs voor de velden op het trainingscomplex Zoudenbalch. | ||||||
Toelichting op het verloop | De reserve is in 2020 omgezet naar een voorziening. |
Programmareserve Utrechts Vastgoed
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Vastgoedbeheer | 3.637 | 74 | 3.711 | 26 | 104 | 3.633 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve dient om het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. De exploitatie per perceel is over de levensduur sluitend, maar er blijven faseringsverschillen per jaar. Vooral bij nieuw gebouwde accommodaties is er in het begin een tekort doordat de jaarlijkse huurstijging pas na een aantal jaren groot genoeg is om de (gelijk blijvende) kapitaallasten te dekken. | ||||||
Toelichting op het verloop | Om de begrote onderhoudskosten en het jaarlijks resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren is in 2020 0,104 miljoen euro aan de reserve onttrokken. | ||||||
Groot onderhoud Maatschappelijk Vastgoed | |||||||
Aard van de reserve | |||||||
Looptijd t/m | 31-12-2018 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Reserve is opgeheven. | ||||||
Toelichting op het verloop | Niet van toepassing. | ||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 390 | 0 | 390 | 460 | 0 | 850 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040’ dient om toekomstige besparingen en nog niet bestede middelen voor de onrendabele top te reserveren voor toekomstige projecten. Hiermee blijft de raad budgetrecht houden over de middelen volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040 en zijn deze middelen geoormerkt voor CO2 reductie bij het Utrechtse kernvastgoed. Het is van belang dat de bestemming van de middelen ongewijzigd blijft, omdat zonder deze middelen de onrendabele top van investeringen en onrendabele kapitaalslasten niet gedekt kunnen worden. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is In 2020 0,460 miljoen euro aan de reserve toegevoegd. De in 2020 gemaakte kosten met betrekking tot duurzaamheidsinvesteringen zullen door middel van een bestedings- en dekkingsvoorstel aan de reserve onttrokken worden. | ||||||
Stadskantoor | 0 | 0 | 1.279 | 0 | 1.279 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de kredietaanvraag voor de aankoop van het Stadskantoor is afgesproken om een voorziening op te bouwen ter dekking van onderhoudskosten. Om aan de BBV regelgeving te voldoen wordt deze voorziening omgezet in de reserve Stadskantoor. De reserve wordt in de eerste jaren gebruikt voor het onderhoud. Aan het einde van de looptijd loopt de reserve op ten behoeve van het op prijspeil krijgen van kapitaallastenbudget voor vervangingsinvestering. | ||||||
Toelichting op het verloop | Bij de derde begrotingswijziging 2020 is de voorziening onderhoud Stadskantoor omgezet naar de reserve Stadskantoor. |
Programmareserve Algemene Middelen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 9.927 | -2.643 | 7.284 | 0 | 0 | 7.284 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | ||||||
Toelichting op het verloop | Er worden geen mutaties begroot op de reserve budgetstructuur Leidsche Rijn. Gedurende het jaar worden frictiekosten op de daarvoor bestemde stelpost budgetstructuur Leidsche Rijn begroot en verantwoord. Bij de resultaatbestemming wordt de stand van de stelpost verrekend met deze reserve. De laatste jaren bedroeg het gemiddelde frictietekort circa 3 miljoen euro per jaar. De cumulatieve tekorten tot en met 2019 zijn verwerkt in de stand van de reserve per 1 januari 2020 ad 7,284 miljoen euro. | ||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 1.120 | -325 | 795 | 0 | 0 | 795 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 6.705.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | ||||||
Toelichting op het verloop | In de reserve decentralisatie sociaal domein is er nog voor 0,258 miljoen euro aan dekking voor de kosten die gemaakt zijn in 2019 voor de begeleiding van statushouders. Conform raadsbesluit 2017-56 is er een fonds ingesteld voor onconventionele maatwerkoplossingen. De kosten in 2019 voor deze maatwerk oplossingen zijn 0,067 miljoen euro. De gemaakte kosten worden gedekt uit de beschikbare middelen binnen het decentralisatiefonds sociaal domein. Tezamen bedraagt de onttrekking 0,325 miljoen euro | ||||||
Bestemmingsreserve maatregelenpaketten | 0 | 0 | 0 | 37.720 | 37.720 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 39.137 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De bestemmingsreserve Maatregelpakketten is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we de komende jaren doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geraamde kosten zijn ongeveer 37 miljoen euro en zullen de komende twee jaar worden besteed. |
Programmareserve Overhead
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Europese subsidies | 2.099 | -41 | 2.058 | 0 | 115 | 1.943 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.184.866 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Europese subsidies fungeert vooral als risicovoorziening voor Kansen voor West. Om de subsidiemiddelen optimaal te kunnen inzetten, programmeren we 10% extra bovenop de voor de stad beschikbare inspanningsplafonds. Het financiële risico dat uit deze overcommittering voortvloeit, is ook gedekt via de risicoreserve Europese subsidies. In cijfers uitgedrukt, gaat het om € 6.469.988,- plus € 7.763.985,- bedraagt € 14.233.973,- voor de stad beschikbaar budget. Dit impliceert een benodigde risicoreserve van ruim 1,4 miljoen Euro. Ook de bijdrage van de gemeente Utrecht aan het Kansen voor West programma als geheel, wordt gedekt uit de reserve. | ||||||
Toelichting op het verloop | De onttrekking van 0,115 miljoen euro in 2020 betreft de jaarlijkse bijdrage aan de programmakosten voor het totale Kansen voor West programma. De stad draagt hieraan in totaal 0,575 miljoen euro bij, in 5 termijnen van 0,115 miljoen euro. In 2020 is de laatste termijn betaald. | ||||||
ICT Investeringsprogramma | 1.882 | -212 | 1.670 | 1.600 | 0 | 3.270 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Verantwoording 2013 is besloten om de voordelen op het structurele budget van het ICT-Investeringsprogramma in te zetten ter dekking van incidentele nadelen en om eventuele restanten voortaan te storten in de reserve ICT Investeringen. Het doel en de reikwijdte van de reserve is hiermee verbreed naar het volledige budget van het ICT Investeringsprogramma. Mutaties zijn afhankelijk van de gerealiseerde projecten en zullen bij de jaarlijkse verantwoording via een dekkings- of bestedingsvoorstel voorgelegd worden. De verwachting is dat het saldo van de reserve de komende jaren volledig ingezet zal worden. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2019 was de besteding op diverse ICT programma’s 0,212 miljoen euro hoger dan de beschikbare exploitatiebudgetten. Dit bedrag is toen ten laste van de reserve ICT Investeringsprogramma gebracht. Daarmee kwam het saldo van de reserve per 1-1-2020 op 1,67 miljoen euro. Bij de Voorjaarsnota 2019 en 2020 zijn aanvragen gedaan voor een aantal meerjarige IPM-programma’s. Omdat de toekenning van deze claims pas laat in het jaar plaatsvond, loopt de uitvoering van de projecten niet synchroon met de jaarsnedes van de toegekende budgetten. Daarnaast is er vertraging in de IPM-programma’s ontstaan vanwege de corona pandemie. Gedurende het jaar 2020 is hier al op voorgesorteerd door middel van een extra toevoeging aan de reserve van 1,6 miljoen euro, waarmee het saldo per 31-12-2021 een omvang van 3,270 miljoen euro heeft gekregen. |
Algemene reserve
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Algemene Reserve | 57.750 | 0 | 57.750 | 0 | 10.000 | 47.750 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | ||||||
Toelichting op het verloop | De algemene reserve neemt met 10,000 miljoen euro af . In de risicoparagraaf bij de jaarstukken 2019 was het risico in het stationsgebied met 7,500 miljoen afgewaardeerd, maar nog niet verwerkt. Dit bedrag is in 2020 overgeboekt naar de algemene dekkingsreserve. | ||||||
Algemene dekkingsreserve | 69.606 | 14.974 | 84.580 | 104.749 | 110.099 | 79.231 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor concernbrede reserveringen; onder andere van incidentele baten uit erfpachtconversies en resultaten uit de verkoop van gemeentelijk eigendom. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. | ||||||
Toelichting op het verloop | De algemene dekkingsreserve is per 31-12-2020 toegenomen met 9,624 miljoen euro o.a. door het overboeken van 7,500 vanuit de risicoreserve vanwege de vervallen afdracht van het Stationsgebied. Het saldo van de overige effecten (vereveningen uit voorgaande jaren, resultaatbestemming 2019 en effecten uit besluiten vanuit kadernota 2020 en Beraps 2020) bedraagt per saldo 2,124 miljoen euro. |
Reserves ten bate van de Vaste Activa
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Vaste Activareserve | 301.997 | 12.474 | 314.471 | 11.926 | 34.734 | 291.663 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | ||||||
Toelichting op het verloop | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Vanuit deze reserve worden vervolgens jaarlijks de bijbehorende kapitaallasten betaald. |