Dit deel rondt de paragraafcoördinator af wanneer de gegevens daarvoor zijn aangeleverd.
Investeringsprojecten die fysiek zijn afgerond, worden aan het eind van het jaar afgesloten. Daarbij zetten we per project de door u geautoriseerde bedragen af tegen de daadwerkelijk gedane uitgaven. Hieruit blijkt of er een overschot of een tekort is op het betreffende project.
Uit het totaal van de af te sluiten investeringsbudgetten blijkt dat we voor 107,344 miljoen euro aan door uw gemeenteraad geautoriseerde investeringsprojecten administratief afsluiten. Voor deze projecten is in totaal 94,754 miljoen euro aan werkelijke uitgaven gedaan. Dit leidt per saldo tot een overschot aan kredieten van 12,590 miljoen euro. De financiële dekking van tekorten en bestemming van overschotten leggen wij aan u voor bij de Voorjaarsnota 2021.
Bereikbaarheid
| x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Nr. | Naam investeringsproject | Geautori-seerd bedrag | Gereali-seerd | Overschot (+) of |
1. | Doorfietsroute om de Oost resterend tracé | 3.409 | 3.377 | 32 |
2. | Knip Maarssense weg | 2.744 | 2.493 | 251 |
3. | Eykmanlaan | 2.085 | 1.878 | 207 |
4. | Risico nadeelcompensatie en planschade | 500 | 156 | 344 |
5. | Monitoring- en onderzoekskosten (MMVM) | 8.921 | 8.858 | 62 |
6. | Transitiebudget mobiliteit | 1.500 | 1.639 | -139 |
7. | Uitbreiding betaald parkeren 2017-2020 | 1.200 | 1.162 | 38 |
8. | Neudestalling | 812 | 812 | 0 |
9. | ZSF stalling Westerkade Vaartsche Rijn | 150 | 160 | -10 |
10. | Deelafsluiting Mobiliteitsmanagement | 7.112 | 7.112 | 0 |
11. | Deelafsluiting Verkeersmanagement | 2.499 | 2.499 | 0 |
12. | Deelafsluiting Luchtkwaliteit | 12.955 | 12.955 | 0 |
Toelichting
Voor- en nadelen worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid en het uiteindelijke resultaat zal worden betrokken bij de herprogrammering in het MPB 2021, tenzij anders vermeld. Dat geldt voor de investeringen op het gebied van parkeren.
1. Doorfietsroute om de Oost resterend tracé
In 2019 is aan dit project het deel van de Fietssingel Noord (tracédeel tussen Vaaltbrug en Kleine Singel) toegevoegd voor een bedrag van 0,250 miljoen euro. Door optimalisatie is dit onderdeel uiteindelijk tegen lagere kosten gerealiseerd waardoor er een klein voordeel is ontstaan. Het voordeel op de gemeentelijke middelen bedraagt 0,032 miljoen euro.
2.Knip Maarssense weg
De werkzaamheden voor de rotonde Schoolstraat zijn in bouwteamverband binnen een raambestek gerealiseerd. Er was 0,135 miljoen euro gereserveerd voor meerwerk. Dit geld is niet gebruikt. Het uiteindelijke voordeel op gemeentelijke middelen is 0,251 miljoen euro.
3. Eykmanlaan
Het voordeel is tot stand gekomen doordat we werk met werk hebben kunnen maken. De herinrichting voor verbeteren verkeersveiligheid (oversteekbaarheid) vanuit Mobiliteit is gecombineerd met groot onderhoud asfalt, aanbrengen groen en klimaatadaptatie (afkoppelen en verminderen verharding). Verder is de post onvoorzien beperkt nodig gebleken. Het voordeel op gemeentelijke middelen is 0,207 miljoen euro.
4. Risico- en nadeelcompensatie
Binnen het MPB is een budget van 0,5 miljoen euro gereserveerd voor risico- en nadeelcompensatie. We zien dat er al jaren niets wordt uitbetaald ten laste van deze pot en daarom stellen we voor het restant te laten vrijvallen bij de Jaarrekening 2020. Eventuele schadeclaims in de toekomst zullen zoveel mogelijk worden opgevangen vanuit de risicoreservering binnen bestaande projectenbudgetten. Mocht dit in toekomst toch tot een knelpunt leiden, dan kunnen we dat specifieke knelpunt betrekken bij de herprogrammering in het volgende MPB, zoals ook de lijn is met andere knelpunten.
Het voordeel is 0,344 waarvan 0,030 miljoen bij de Jaarrekening 2020 vrijvalt en de rest gedurende de komende jaren.
5. Monitoring en onderzoekskosten
Tot en met 2020 werden de kosten voor onder andere het ontwikkelen en beheren van de verkeersmodellen, het verzamelen en analyseren van data voor monitoring en het opstellen van de monitor mobiliteit vanuit dit projectenbudget betaald. Vanaf 2021 is er structureel budget geregeld voor het uitvoeren van deze reguliere taken. Het project wordt afgesloten met een voordeel van 0,062 miljoen euro doordat de aanbesteding voor de mobiliteitsdatabase deels is doorgeschoven naar 2021.
6. Transitiebudget mobiliteit
Bij de Voorjaarnota 2019 is een budget van 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de transitie mobiliteit. Vanuit deze middelen zijn twee verkeerscirculatiestudies (Noordwest en Zuidwest) uitgevoerd. Daarnaast is het nieuwe mobiliteitsplan eind 2020 vrij gegeven voor inspraak. Omdat het beschikbare krediet is uitgeput, sluiten we dit project af bij de jaarrekening 2020. Doordat de scope is uitgebreid met de Studie Zuidwest en de oplevering van het Mobiliteitsplan meer tijd in beslag nam, sluiten we het project af met een nadeel van 0,139 miljoen euro. De studie Zuidwest was oorspronkelijk niet voorzien. Zou deze studie nu niet zijn uitgevoerd dan zou dit tot uitstel besluitvorming Merwedekanaalzone hebben geleid. De voorwaarde was namelijk dat eerst aangetoond moest worden dat ondanks alle ruimtelijke ontwikkelingen in Zuidwest (waaronder MWKZ) het mobiliteitssysteem zou blijven functioneren. Daarbij moest worden onderzocht welke maatregelen daarvoor noodzakelijk zijn. Gelet op het belang van voortgang MWKZ is de studie Zuidwest opgestart en betaald uit het transitiebudget. Het uiteindelijke nadeel bedraagt 0,139 miljoen euro.
7. Uitbreiding betaald parkeren
Uitbreiding en/ of vervanging van het betaald parkeren is een continue proces waarbij het investeringskrediet telkens voor een periode van vier jaar wordt aangevraagd. Van het investeringskrediet van 1,2 miljoen euro over de periode 2017-2020 is er 1,162 miljoen euro nodig geweest. De lagere uitputting leidt tot lagere kapitaallasten in de parkeerexploitatie. Het investeringskrediet periode 2017-2020 verloopt bij de afsluiting jaarrekening 2020. Voor de periode 2021-2024 zal er nieuw krediet worden vrij gevraagd.
8. Neudestalling
De Neudestalling is in 2020 opgeleverd en gereed gemeld, het investeringskrediet kan hiermee worden afgesloten.
9. ZSF stalling Westerkade Vaartsche Rijn
De Zelfservice Fietsenstalling is in 2020 technisch opgeleverd. Het nadeel van 0,010 miljoen euro op gemeentelijke middelen is ten laste van de parkeerexploitatie gebracht.
10. Deelafsluitingen Mobiliteitsmanagement (Zie ook boven monitoring- en onderzoek)
Na de afronding van het Actieplan Goederenvervoer 2015-2020 worden de maatregelen in het kader van Goederenvervoer voor de komende jaren verder uitgewerkt in een nieuw actieplan. De werkzaamheden onder het project Utrechts Veiligheidslabel zijn overgegaan naar de huidige Scholen- en Wijkenaanpak. Het project Invoering Leenfietsen is gerealiseerd en het concept wordt verder uitgewerkt in het onderdeel Deelmobiliteit. De coalitieakkoord middelen Slim Regelen zijn inmiddels volledig besteed aan Mobliteitsmaatregelen. Voorgesteld wordt om het reeds bestede deel op deze projecten tot en met 2020 af te sluiten en in mindering te brengen op het beschikbare krediet.
11. Deelafsluitingen Verkeersmanagement
Het project Proof of Concept tableau 2 t/m 5 is in 2019 afgerond en de kosten zijn afgerekend met de Provincie Utrecht, waardoor er geen resultaat is. Voorgesteld wordt dit deel van het project af te sluiten. De werkzaamheden voor Proof of Concept Transitie 2020 en Utrecht Zuid worden in 2021 voortgezet.
12. Deelafsluitingen Luchtkwaliteit
Door en het aflopen van het Actieplan Schoon Vervoer 2020 en het vaststellen van het luchtmaatregelenpakket Utrecht kiest voor een Gezonde Lucht in 2020, zijn er binnen onderdeel Maatregelen Aanpak Luchtkwaliteit nieuwe maatregelen vastgesteld voor het verbeteren van de luchtkwaliteit tot en met 2025. De projecten Snorfietsen naar de Rijbaan en Milieuzones en subsidies zijn hierbij opgegaan in het totale luchtmaatregelenpakket.
Voorgesteld wordt om het reeds bestede deel op deze projecten tot en met 2020 af te sluiten en in mindering te brengen op het beschikbare krediet.
Onderwijs
x € 1.000 | ||||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautori- | Gereali- | Overschot |
1. | Boadreef 2, Kentalis College | 1.000 | 1.132 | -132 |
2. | Zwarte Woud 211, De Passie | 10.378 | 10.384 | -6 |
3. | Winklerlaan 79, SO Fier | 6.807 | 6.710 | +96 |
4. | Haarzichtsingel 15, OBS Haarzicht | 6.796 | 6.840 | -44 |
5. | Bisschopsplein 8, De Piramide | 1.878 | 2.553 | -675 |
6. | Maliebaan 56, De Vrije School | 567 | 455 | +112 |
7. | Wezerdreef 3, De Watertoren | 597 | 627 | -30 |
8. | Amaliadwarsstraat 2, Gertrudisschool | 450 | 277 | +173 |
Toelichting
Het totale tekort van de afgesloten investeringen wordt opgevangen binnen het programma Onderwijshuisvesting.
Boadreef 2, Kentalis College
Het is een bouwproject uit het masterplan (gepland vóór 2016). Er is sprake van overschrijding van 0,132 miljoen euro. Bij de uitbreiding van het gebouw van Kentalis, aan de Slotlaan, is het budget overschreden door een aanbesteding die hoger is uitgevallen dan geraamd. Wel zijn meerdere varianten doorgerekend en heeft een optimalisatie plaatsgevonden. Met dit bouwproject is er voldoende ruimte voor Kentalis College Utrecht om het onderwijs op één centrale locatie aan te bieden.
Zwarte Woud 211, De Passie
Het bestaande pand aan Zwarte Woud 211 is door De Passie gedeeltelijk gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Het overgrote deel is blijven staan en is gerenoveerd. Het nu te activeren bedrag is door de gemeente beschikbaar gesteld voor het meerwerk voor het verwijderen van de paalkoppen van de tijdelijke huisvesting. De Passie investeerde zelf ook enkele tonnen voor de tijdelijke huisvesting.
Winklerlaan 79, SO Fier
Voor SO Fier is het oude gebouw vervangen door nieuwbouw. Het schoolbestuur heeft met een eigen investering het schoolgebouw volledig energieneutraal gemaakt. Vanwege hogere sloopkosten, een tegenvallende aanbesteding en een groter schoolplein is er tussentijds extra budget ter beschikking gesteld voor het project. Daarmee is het project financieel positief afgesloten. Het gebouw is in januari 2020 in gebruik genomen.
Haarzichtsingel 15, OBS Haarzicht
Dit schoolgebouw is als een twee-onder-een-kap gebouw gerealiseerd, gezamenlijk met het kinderdagverblijf van Kind & Co: Kindcentrum Haarzicht. Het schoolgebouw is, mede dankzij een financiële bijdrage van het schoolbestuur, energieneutraal. Het gebouw is in januari 2020 in gebruik genomen. Er is een kleine overschrijding van het budget van 0,044 miljoen euro vanwege hogere grondkosten dan geraamd.
Bisschopsplein 8, De Piramide
Dit schoolgebouw is gerenoveerd en in 2020 in gebruik genomen. Het bouwproject wordt afgesloten met een negatief saldo van 0,675 miljoen euro. Dit komt deels doordat bij de aanbesteding de laagste inschrijver met de beste prijs/kwaliteitsverhouding uitkwam op een overschrijding van 26% boven het budget. Tevens zijn er extra kosten gemaakt om aanpassingen door te voeren wegens een negatief advies van Welstand. Het schoolgebouw is inmiddels weer in gebruik.
Maliebaan 56, De Vrije School
De locatie van de Vrije School Utrecht aan de Maliebaan is de afgelopen jaren gefaseerd gerenoveerd. Het bouwproject is in 2020 afgerond met een positief saldo van 0,112 miljoen euro.
Wezerdreef 3, De Watertoren
OBS de Watertoren is uitgebreid door op een balkon extra lesruimte te realiseren. Deze uitbreiding was voorzien bij de oorspronkelijke bouw van de school, enkele jaren geleden. Het bouwproject is vrijwel binnen budget afgerond en wordt afgesloten.
Amaliadwarsstraat 2, Gertrudisschool
De Gertrudisschool is in 2020 opgeleverd. Op de investering is 0,277 miljoen euro besteed wat resulteert in een positief saldo van 0,173 miljoen euro bij afsluiting van het bouwproject. Dit positieve saldo wordt mede verklaard door een toerekening aan de KSU voor onderhoud aan het gebouw.
Samenleven en Sport
x 1.000 | ||||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautori- seerd bedrag | Gereali- | Overschot |
1. | Grebbenbergerlaan 1 | 145 | 122 | 23 |
2. | Franciscusdreef 004 (atletiekbaan Overvecht) | 187 | 48 | 139 |
3. | Olympus 009-011 (sportpark Lunetten) | 2.471 | 1.858 | 613 |
4. | Voorveldselaan 002-004 (sportpark Voordorp) | 754 | 733 | 21 |
5. | Loevenhoutsedijk 002-006 (sportpark Loevenhoutsedijk) | 968 | 315 | 653 |
6. | Olympus 009-011 (sportpark Lunetten) | 237 | 229 | 8 |
7. | Olympus 009-011 (sportpark Lunetten) | 462 | 275 | 187 |
8. | Thorbeckelaan 016 (sportpark Thorbeckelaan) | 491 | 414 | 77 |
9. | Rio de Janeirodreef 201-203 | 462 | 433 | 29 |
10. | Alendorperplaats 001 (Fletiomare Novum) | 1.525 | 1.256 | 269 |
11. | Loenenseboslaan 002 (sportpark De Meern) | 151 | 111 | 40 |
12. | Olympus 009-011 (Sportpark Lunetten) | 413 | 390 | 23 |
13 | Nieuw Welgelegen sportvelden | 557 | 430 | 127 |
14 | Oostbroekselaan 064 (het Stadion) | 155 | 192 | -37 |
15 | Weg naar Rhijnauwen 003 (zwembad De Krommerijn) | 363 | 267 | 96 |
16 | Middelweerdplaats 1 (zwembad Fletiomare) | 333 | 76 | 257 |
17 | Componistenlaan 001 (sportpark De Vrijheit) | 926 | 425 | 501 |
18 | Laan van Maarschalkerweerd 015 (sportpark Zoudenblach | 570 | 368 | 202 |
19 | Speeltuin Hoge Weide met speelgebouw in de hooiberg van de boerderij De Hoef Hogeweide | 1.112 | 1.100 | 12 |
Toelichting
1–4–6–8–9-14-15-19 Geen toelichting
2. Deel-activering, renovatie opnieuw geprogrammeerd
3. De werkzaamheden van deze vervangingsinvesteringen zijn gestart in 2018, waardoor de oude btw- regelgeving nog van toepassing was. Dit betekent dat voor deze investeringen de bovenstaande gerealiseerde bedragen exclusief btw worden weergegeven. Bij de eerste bestuursrapportage 2019 is echter wel uit voorzorg additionele autorisatie gevraagd ter hoogte van het btw-bedrag (met hetzelfde bedrag aan SPUK als bijdrage van derden ter dekking). Hierdoor zijn deze investeringen gerealiseerd met een overschot ten opzichte van de geautoriseerde bedragen
De raming exclusief btw was 2,026 miljoen euro realisatie 1,858 miljoen euro overschot 0,142 miljoen euro mede door bijdrage van derden in relatie tot innovatief project
5. Betreft de afronding van Sportpark Loevenhoutsedijk. Het overschot is het saldo op het oorspronkelijke investeringskrediet van 4,146 miljoen euro
7. Onderbesteding door pilot met proefmat zonder infill kunstgrasmat, test op deze locatie
10-13 Aanbestedingsvoordeel door gelijktijdige renovatie/ombouw vier stuks hockeyvelden
16. Dakconstructie aanpassing, mede voor zonnepanelen, alternatieve (goedkopere) oplossing uitgewerkt voor de constructieve maatregelen. Niet van binnenuit maar bovendakse aanpassing waardoor geen aanpassing in het zwembad zelf nodig waren
17. Groei van de stad, geen grondkosten, onderbouw al geschikt voor kunstgrasveld, sportveldverlichting en infrastructuur al aanwezig
18. Originele uitgangspunt renovatie kunstgras inclusief verschuiving/deel onderbouw. Verschuiving is niet doorgegaan.
Utrechts Vastgoed
x € 1.000 | ||||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautori- | Gereali- | Overschot |
1. | Oudegracht a.d. Werf 112A/B/C/D/E/L | 125 | 108 | 17 |
2. | Stadhuisbrug onder 3 | 2.570 | 2.501 | 69 |
3. | Korte Minrebroederstraat 2 - Stadhuis | 10.600 | 10.123 | 477 |
4. | Jansveld 51 | 248 | 264 | -16 |
5. | Trumanlaan 70 | 574 | 579 | -5 |
6. | Bibliotheek Leidsche Rijn | 6.397 | 6.232 | 165 |
7. | Buurthuis Hoge Weide | 2.300 | 2.025 | 275 |
Toelichting
Vervangingsinvesteringen:
- Oudegracht aan de Werf 112A/B/C/D/E/L
Renovatie dakbedekking van de werfkelder heeft plaatsgevonden in 2019, dit is gebeurd in combinatie met het openleggen van de straat in verband met de renovatie van het voormalige Postkantoor.
De afrondende werkzaamheden van het project renovatie dakbedekking van de werfkelder hebben plaatsgevonden in 2020. - Stadhuisbrug onder 3
De laatste werkzaamheden, de renovatie van de dakbedekking en de hemelwaterafvoer zijn in 2020 afgerond. Het project is opgeleverd in 2020. - Korte Minrebroederstraat 2 - Stadhuis
De verduurzaming en renovatie van het stadhuis is in 2019 afgerond. Het glas in de ramen is vervangen door isolerend glas en/of er is isolerend folie op het glas aangebracht. Onzichtbaar vanaf de straat zijn zonnepanelen op de daken geplaatst en zo ook een zonnecollector. Onder daken en vloeren is isolatiemateriaal aangebracht. De binnen- en buitenverlichting zijn vervangen voor veel zuiniger LED-lampen en de klimaatinstallatie is vernieuwd. Door al deze ingrepen steeg het energielabel van het stadhuis van G naar B. Voor een groot, monumentaal, samengesteld pand als het Stadhuis is dit een zeer goed resultaat. - Jansveld 51
Op deze locatie zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd en de huidige ruimte is geoptimaliseerd voor de kortdurende 24-uursopvang van daklozen. - Rumanlaan 70
Vanwege het tekort aan opvangplaatsen in de maatschappelijke opvang is deze locatie gereed gemaakt voor Stichting de Toevlucht in combinatie met Huis van Vrede. De combinatie van deze partijen in één gebouw past bij de Utrechtse manier van het vestigen van voorzieningen voor vluchtelingen in wijken, volgens de principes van plan Einstein.
Uitbreidingsinvesteringen:
6. Bibliotheek Leidsche Rijn, de Verrijking
In 2019 is de nieuwe bibliotheek en het wijkbureau Leidsche Rijn in gebruik genomen. in 2020 zijn de laatste opleverpunten van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd waarmee het project nu financieel afgerond kan worden.
7. Buurthuis Hoge Weide
In Leidsche Rijn is in het eerste kwartaal 2020 buurtcentrum Hoge weide opgeleverd. Dit nieuwe buurtcentrum heeft een herkenbare entree en activiteitenruimtes voor bewonersinitiatieven en voor de sociaal makel organisatie.