De heringerichte Voorstraat/Wittevrouwenstraat, het laatste deel Oosterspoorbaan en de fiets-/ voetgangerstunnel onder de Dichtersbaan zijn in 2020 in gebruik genomen. De herinrichting Lange Nieuwstraat/Tolsteegbarrière is bijna gereed, de herinrichting van Malieblad en bouw fiets-/voetgangerstunnel Locomotiefstraat zijn gestart. De Burgemeester Reigerstraat/Nachtegaalstraat en Westerkade/Oosterkade zijn gereed voor uitvoering. De uitvoering van de Vechtroute tussen de Rodebrug en David van Mollembrug is vertraagd door noodzakelijke werkzaamheden aan de kadewanden. Voor de Singel Noord, de alternatieve fietsroute door Rijnsweerd en de Maliebaan, hebben we verder gewerkt aan de planvorming.
Voor de snelfietsroute Amersfoort is provinciale subsidie toegekend. Voor de snelfietsroute Woerden is de samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Voor de regionale fietsroute naar Hilversum is subsidie toegekend voor de Bastionweg. Op landelijk niveau zijn de richtlijnen voor nieuwe snelfietsbebording vastgesteld na proeven in onder andere Utrecht.
Kleine knelpunten in het fietsnetwerk en op looproutes zijn opgelost vanuit het ‘fonds kleine knelpunten’. We hebben onder andere de route langs het Nijntjepleintje voor fietsers en voetgangers comfortabeler gemaakt, de aansluiting van de Groenedijk op de Langerakbaan aangepast en de toegang van het fietspad door het Griftpark bij de Stieltjesstraat verbeterd. Op veel plekken hebben we paaltjes vervangen voor een duurzaam veilige variant.
We hebben meer ruimte voor voetgangers gecreëerd in bovengenoemde fietsprojecten. Langs het Geertebolwerk en het Willemsplantsoen is een nieuw voetpad gerealiseerd. De verbeteringen voor de voetganger aan de Nobelstraat zijn aanbesteed. Verbeteringen voor de voetganger zijn opgenomen in de plannen voor de Kanaalstraat/Damstraat, de Amsterdamsestraatweg en de Parkzone Johan Wagenaarkade. Vanwege corona hebben we het voetgangersgebied in de Binnenstad tijdelijk uitgebreid. In het Stationsgebied zijn we gestart met de plaatsing van lichtgevende wegwijzers voor voetgangers. Via de Druktemonitor hebben we een begin gemaakt met het inventariseren van aantallen voetgangers en de looprichtingen daarvan. We werken nog aan een uitbreiding van het aantal drukte sensoren in de binnenstad op strategische locaties.
Corona
De maatregelen rondom het Coronavirus hebben ook impact gehad op de uitvoering van fiets-/ voetganger projecten, alhoewel gelukkig in beperkte zin. De participatie heeft wat vertraging opgelopen doordat lang onduidelijk was hoe de (digitale) participatie doorgang kon vinden. Soms is levering van bouwmaterialen problematisch geweest, en in een aantal concrete gevallen is meer geld en tijd gaan zitten in begeleiding van verkeer tijdens werkzaamheden. Bij de Lange Nieuwstraat heeft dit bijvoorbeeld concreet geresulteerd in een latere start van het werk. Ook hebben aannemers hun werkwijze op sommige momenten aan moeten passen om hun medewerkers voldoende ruimte te geven. Cijfermatig is het effect van Corona lastig te vertalen naar een bedrag maar de langere doorlooptijd van projecten vertaalt zich door naar hogere kosten.
In verband met de te nemen maatregelen voor corona in de openbare ruimte is een coördinatieteam ingesteld. Waardoor we snel kleine fysieke maatregelen konden realiseren en bijvoorbeeld de organisatie van verkeersregelaars op drukke punten in de binnenstad.