1. Openbare ruimte is veilig en functioneel

1.1 De openbare ruimte is heel, veilig en functioneel

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Om de openbare ruimte goed te beheren en het achterstallig onderhoud weg te werken is het volgende werk verzet.

Nota Beheer Openbare Ruimte
We hebben de Nota Beheer Openbare Ruimte opgesteld. Hierin zijn ambities opgesteld voor het invoeren van ontwikkelend beheer, het wegwerken van achterstallig onderhoud in een periode van tien jaar en de nieuwe financiële strategie om de toenemende vervangings- en onderhoudsbehoefte in de naoorlogse wijken uit te kunnen voeren.

Bomen

  • In dertien straten hebben we slechte bomen vervangen door nieuwe bomen. Hierbij zijn vier bomen extra aangeplant.
  • Bewonersparticipatie voor het plaatsen van nieuwe boomsoorten.
  • In 21 straten hebben we de groeiomstandigheden van slecht groeiende bomen verbeterd, om ze voor de toekomst te behouden.
  • In vergelijking met voorgaande jaren worden minder bomen vervangen, maar passen we meer groeiplaatsverbetering toe om bomen langer te kunnen behouden.
  • Er zijn ongeveer 6.000 bomen in de zomer van 2020 gemonitord op essentaksterfte .
  • Op vier locaties is onderzocht de hoe we natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups kunnen stimuleren. Dit doen we door aanpassingen in het maaibeheer, inzaaien van kruiden en aanplant van struiken.

Wal- en kluismuren

  • Afronding van werkzaamheden de Oude Gracht

Voor de zomer 2020 zijn rak 4 west en rak 10 oost opgeleverd door de aannemer. In september heeft de wethouder de weg boven rak 21b weer geopend, waarna de aannemer enkele weken later het werk aan de gracht heeft afgerond. De drie rakken zijn binnen planning en budget afgerond. De herstelde rakken zijn weer in beheer genomen.

  • Programma Wervengebied

In juli 2020 is het Plan van Aanpak door de gemeenteraad vastgesteld. Op 15 december 2020 bent u, middels een raadsbrief en de voortgangsrapportage, geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het Plan van Aanpak wervengebied en de eerste uitkomsten van de onderzoeken die de bouwstenen vormen voor het programmaplan wervengebied. Uit de voortgangsrapportage komt naar voren dat de diverse onderzoeken naar wal- en kluismuren, straat- en werfkelders en voor het weren van te zwaar verkeer op schema liggen. We liggen op koers om in april 2021 een programmaplan wervengebied aan u voor te leggen, met daarin de samenhangende aanpak van het herstel en behoud van het wervengebied. Voor een aantal gesignaleerde risico’s zijn maatregelen genomen. Op 19 juni 2020 bent u geïnformeerd over de inspecties bij straat- en werfkelders met een verhoogd risico op aanwezigheid van constructieve gebreken. In onze brief van 16 september 2020 hebben we u geïnformeerd over de korte termijnmaatregelen voor het verder tegengaan van te zwaar verkeer. Op 29 oktober 2020 hebben keldereigenaren en gemeente samen een commissie van wijzen ingesteld en de opdracht bepaald. U bent hierover geïnformeerd op 2 november 2020.

Civiele constructies

  • Twee van de vier bruggen in Lunetten zijn in 2020 vervangen. De overige twee bruggen (de Balearenbrug en de Jungfraubrug) worden in 2021 opgeleverd als gevolg van technische complicaties.
  • Werkzaamheden aan de Prins Clausbrug en Van Asch van Wijckbrug zijn opgestart en lopen door tot in 2021.
  • De omvang van het onderhoud aan de Spinozabrug is in 2020 uitgebreid met werktuigbouwkundige werkzaamheden. In 2021 volgt afronding van werkzaamheden.

Wegen

  • We voerden onderhoud aan wegen door de gehele stad uit. Omvangrijke werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat, Hindesteinlaan en de Veldhuizerweg zijn voltooid. Deze zijn gecombineerd met andere projecten.
  • De werkzaamheden aan de rotonde Laagraven zijn naar voren gehaald. Deze werkzaamheden stonden oorspronkelijk voor 2021 gepland.
  • Werkzaamheden aan de Vleutensebaan, Eisenhowerlaan, Rio Brancodreef zijn vertraagd als gevolg van de wens om ‘werk met werk’ te realiseren.
  • In de Zeeheldenbuurt zijn de werkzaamheden later gestart als gevolg van de coronamaatregelen, waardoor er minder mogelijkheden waren voor bewonersparticipatie. Hierdoor vindt de herbestrating pas in 2021 plaats.

Openbare verlichting

  • We hebben 6.000 lichtmasten geïnspecteerd. 100 lichtmasten (van de 60.000) en 1.362 armaturen zijn vervangen door moderne LED verlichting. Eind 2020 was 20% LED verlichting. In de komende vier jaar vervangen we de overige armaturen door LED verlichting.
  • Er is ongeveer 20 kilometer (van in totaal 1.600 kilometer) aan verouderde voedingskabels vervangen.
  • Er zijn 32 voedingskasten (van de +/- 600 voedingskasten) vernieuwd zodat we de verlichting in- en uit kunnen schakelen op het moment dat het nodig is.

Verkeersregelinstallaties

  • In 2020 hebben we op vijf locaties de verkeersregelinstallaties vervangen door exemplaren met zuinige ledverlichting.
  • Het uitbreiden van het glasvezelnetwerk voor de verkeersregelinstallaties heeft vertraging opgelopen als gevolg van de wens en mogelijkheid deze samen met andere projecten in 2021 uit te kunnen voeren.

Ondergrondse infrastructuur

  • Om het beheer van de ondergrond(se infrastructuur) beter vorm te geven en goede keuzes te maken hebben we pilots uitgevoerd om de gemeentelijke regierol te versterken.
  • We hebben voorbereidingen getroffen voor een nieuwe Verordening Kabels en Leidingen en het Handboek Kabels en Leidingen. Deze leggen we in 2021 aan u voor.

Spetterbadjes
In 2020 zijn we gestart met een nieuwe onderhoudsmethode, het impregneren van de spetterbadjes. Verdere aanpassingen aan de spetterbadjes hangen af van implementatie van de nieuwe richtlijnen uit de Omgevingswet.

Corona
De impact van Corona op de werkzaamheden aan achterstallig onderhoud is tweeledig. In enkele gevallen heeft Corona tot vertraging in de uitvoering geleid als gevolg van de coronamaatregelen. Bijvoorbeeld het verwijderen van boomstronken die achterblijven na het kappen van bomen. Op afstand van elkaar werken maakt dat het werken langer duurt, maar werkzaamheden met betrekking tot de veiligheid hebben altijd prioriteit gehad. Bewonersbijeenkomsten om mee te denken over de inrichting van de openbare ruimte kregen een andere opzet: bewoners kregen buiten, in de open lucht, aan twee statafels de gelegenheid projecttekeningen te bekijken en vragen te stellen over de plannen. Aan de andere kant was er als gevolg van de coronamaatregelen minder verkeer. Daarom zijn in 2020 werkzaamheden aan druk belaste hoofdwegen naar voren gehaald om verkeershinder te beperken, zoals de rotonde Laagraven.

Deze pagina is gebouwd op 03/17/2022 16:56:00 met de export van 07/05/2021 13:40:54