2. Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving

2.1 Utrecht is een circulaire stad met een zo gezond mogelijk leefklimaat, met zo min mogelijk geluidsoverlast, een gezonde lucht en een veilige, toekomstbestendige leefomgeving

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Geluid

Om de gezondheid van onze inwoners te bevorderen, zetten we in op het zoveel mogelijk voorkomen van geluidsoverlast. Daarom hanteren we een geluidsbelastingswaarde bij gebiedsontwikkelingen die 5dB lager is dan de wettelijke grenswaarden. Door het hanteren hiervan wordt in de woningbouwprojecten inzichtelijk wat er nodig en mogelijk is om deze waarde te halen. Dat leidt ertoe dat een ontwikkelaar soms maatregelen treft die anders niet genomen zouden zijn. Voorbeelden hiervan zijn de 2e Daalsedijk en de Cartesiusdriehoek, waar in het bestemmingsplan aanvullende geluidsschermen en raildempers worden geëist.

Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen hebben we compenserende voorwaarden gesteld ter verbetering van het akoestisch woon- en leefklimaat. Aanvullend op de wettelijke grenswaarden wordt -bijvoorbeeld - overal in Utrecht geëist dat elke nieuwe woning tenminste één geluidsluwe gevel heeft waar het raam open kan worden gezet zonder lawaai binnen te krijgen. Deze aanvullende eis beïnvloedt regelmatig de planvorming en/of uitwerking zoals voor een bouwplan op de hoek van de Croeselaan-Vondellaan. Bij het plan Eendrachtslaan 10 zijn speciale voorzieningen aan de gevel geadviseerd om aan de eisen te kunnen voldoen. Bij Rijnvliet is de plattegrond van de eerstelijnsbebouwing langs de Stadsbaan zodanig geoptimaliseerd dat de woningen allemaal een geluidluwe gevel hebben én de achterliggende woonwijk profiteert van een maximale geluidsafscherming.

Door het aanbrengen van stiller asfalt en het verlagen van de maximumsnelheid kunnen ook bestaande knelpunten worden verbeterd. Zo zijn knelpunten langs de Pionstraat door de invoering van een 30 km/u regime opgelost. Op de Hindersteinlaan, Vleutenseweg en een deel van de Veldhuizerweg is het standaardasfalt vervangen door een 1.5 dB stillere variant.

De sanering (geluidsisolatie) van de woningen met de hoogste geluidsbelasting (de zogenaamde A-lijst) is een aantal jaar geleden afgerond. Er zijn nog zo’n vijfduizend woningen met een potentieel hoge geluidbelasting die mogelijk in aanmerking komen voor een subsidie vanuit het Rijk. Deze hebben we bij het Rijk aangemeld en hiervoor is een volledige voorbereidingssubsidie toegekend. Deze woningen worden de komende jaren nader onderzocht en, indien nodig, van geluidsisolerende maatregelen voorzien.

Externe veiligheid

In 2020 is voor circa 120 ontwikkellocaties een toets uitgevoerd aan, dan wel geadviseerd over, de normen voor externe veiligheid. Belangrijke ontwikkellocaties vanuit het oogpunt van externe veiligheid waren ontwikkelingen rondom het spoor, onder andere het Beurskwartier/Jan van Foreestraat en de ontwikkelingen rondom de Heldinnenlaan, in verband met het risico van het transport van gevaarlijke stoffen over de Rijksweg A2. Er zijn ontheffingen verleend voor transport van en naar zeven LPG tankstations en 25 propaantanks.

In het kader van de energietransitie hebben in 2020 meerdere gesprekken plaatsgevonden met initiatiefnemers met betrekking tot de realisatie van waterstoftankstations. Waterstof heeft zeer specifieke veiligheidsrisico’s. In deze gesprekken zijn de eisen aan en wensen met betrekking tot de veiligheid voor de omgeving besproken.

Net zoals voorgaande jaren hebben we in 2020 de ontwikkelingen rond de aantallen transporten met gevaarlijke stoffen over het spoor nauwgezet gevolgd. Uit de realisatiecijfers van ProRail blijkt dat er nog steeds meer transporten plaatsvinden dan toegestaan volgens het Basisnet. Vanwege deze overschrijdingen (binnen de gemeente Utrecht, maar ook elders in het land) wil het ministerie het Basisnet Spoor herijken. Daartoe hebben we beoogde ontwikkelingen in de nabijheid van het spoor gemeld aan het ministerie, zodat deze kunnen worden meegenomen in de risicoanalyse ten behoeve van de herijking.

Corona

Vanwege de coronacrisis en het uitstellen van de invoeringsdatum van de Omgevingswet is er in 2020 niet aan de nieuwe nota's voor geluid en externe veiligheid gewerkt.

De maatregelen uit het NSL zijn afgerond. Het NSL vormt, tot aan de invoering van de Omgevingswet, het juridisch kader voor het toetsen van ontwikkelingen. Zoals elk jaar is ook in 2019 de luchtkwaliteit gemonitord, zowel met metingen als met berekeningen. Bij alle projecten waarvoor luchtkwaliteitsberekeningen plaatsvinden is niet alleen getoetst aan de grenswaarden uit de Wet milieubeheer, maar is ook inzichtelijk gemaakt of de WHO-advieswaarden in het jaar van planvaststelling worden behaald, dan wel of de WHO-advieswaarden in 2030 worden behaald.

Bij infraprojecten is gekeken of de WHO-advieswaarde op de gevel door de aanpassing dichterbij komt, dan wel verder uit het zicht raakt. Waar het laatste het geval is, is geadviseerd om de weg anders in te richten, dan wel om de verkeersintensiteit ter plaatse omlaag te brengen.

Bij ruimtelijke projecten is gestimuleerd om het aantal autobewegingen te verminderen en zoveel mogelijk deelmobiliteit met emissieloze auto’s te stimuleren, waardoor de emissies van fijnstof door de uitbreiding zoveel mogelijk worden beperkt. Door de voortdurende verschoning van het wagenpark kan de luchtkwaliteit dan gelijk blijven of licht verbeteren.

Om de WHO-advieswaarden dichterbij te brengen is gewerkt aan het maatregelpakket ‘Utrecht kiest voor gezonde lucht’, dat in december 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld (zie de jaarverantwoording bij Bereikbaarheid). Met het maatregelpakket sluiten we ook aan op het landelijke Schone Lucht Akkoord, dat in januari 2020 medeondertekend is door Utrecht.

Corona
De coronacrisis heeft geleid tot vertraging in de besluitvorming over het maatregelenpakket luchtkwaliteit. In het pakket is gezocht naar een balans tussen de maatregelen en de draagkracht van bewoners en ondernemers.

Deze pagina is gebouwd op 03/17/2022 16:56:00 met de export van 07/05/2021 13:40:54