Voor het doorontwikkelen van de generalistische werkwijze en de afstemming met de sociale basis en de aanvullende zorg zijn verschillende acties ondernomen. Voor het creëren van een gezonde werkdruk zijn in 2020 twee ‘werkplaatsen’ gestart. De eerste werkplaats in Overvecht is gericht op integrale samenwerking in de basiszorg om beter gebruik te maken van de formele en informele netwerken rondom een cliënt. In een tweede werkplaats richtten de partners zich op de integrale samenwerking van de basiszorg met aanvullende zorg. Dankzij casuïstiekbesprekingen, workshops en bijeenkomsten met klanten en ketenpartners hebben de buurtteams en het GGZ gebiedsteam elkaar goed leren kennen en waardevolle kennis en ervaring uitgewisseld om zo werkdruk te verminderen en beter aan te sluiten op de behoeften van inwoners.
Het nieuwe registratiesysteem Buurtteam Organisatie Klantsysteem (BOKS) is succesvol live gegaan. In 2020 is een start gemaakt met het integreren van het Wat Telt instrument en de Ervaringwijzer in het nieuwe systeem. Met de komst van BOKS is er geen klantcijfer meer beschikbaar. Dit wordt volgens afspraak vervangen door de inzet van de Ervaringwijzer. De eerste resultaten hiervan verwachten wij in 2021.
Voor de aanpak Samen Voor Overvecht is in 2020 extra ingezet door middel van drie ‘Bijenkorven’: fysieke locaties in Overvecht waar bewoners voor al hun korte ondersteuningsvragen terecht kunnen bij medewerkers van de buurtteams, Buren helpen Buren, U Centraal, het UWV en Werk & Inkomen van de gemeente.
Ook voor de Sociaal Raadslieden viel door de aanvankelijke sluiting van de buurtteam locaties de mogelijkheid voor eenvoudig en laagdrempelig contact dit jaar weg. Om toch voldoende inwoners goed te bereiken is gestart met Financieel Administratief Inloopspreekuren (FAS) in de wijken Kanaleneiland en Overvecht. Via deze spreekuren was het in grote locaties toch mogelijk om brede ondersteuning te bieden aan inwoners met administratieve en financiële vragen. Verder is extra inzet gepleegd op het versterken van de wijkinformatievoorziening door het ondersteunen van de verschillende wijkinformatiepunten met het organiseren van netwerkbijeenkomsten. Door deze bijeenkomsten zijn de vragen en de behoeften van de wijkinformatiepunten beter inzichtelijk gemaakt en werd het ook mogelijk om van elkaars ervaringen te leren.
In 2020 is gestart met het koploperproject Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning (OCO). Door het starten van een structureel samenwerkingsoverleg op initiatief van de OCO zijn de partners beter bekend met elkaars rollen. Zo voorkomen we dat inwoners van het kastje naar de muur worden gestuurd op zoek naar ondersteuning. In 2020 is in samenwerking met het zorgkantoor gestart met de ontwikkeling van een informatiebrochure over de overgang van Wmo naar Wlz is. Deze brochure zal begin 2021 in de hele stad worden verspreid.
Corona
Ondanks aanpassingen in de dienstverlening is het veel klanten toch gelukt om op andere manieren met hun vraag aan de slag te gaan. Maar er waren ook klanten die hun vraag uitstelden. In vergelijking met 2019 is er een aanzienlijk verschil te zien. In 2019 werden in totaal 12.920 klanten in 12.323 trajecten begeleid. In het jaar 2020 ontvingen 11.118 klanten ondersteuning van het buurteam in 10.834 trajecten. Het aantal lopende trajecten is dus dit jaar gedaald met gemiddeld 12% ten opzichte van vorig jaar.