Zoals toegelicht, kunnen de indicatoren voor 2020 niet meer worden verantwoord. Om de gemeenteraad toch betekenisvolle sturingsinformatie te verstrekken, wordt hieronder gerapporteerd over de indicatoren voor 2021 en verder:
Effectindicator | Bron | Nul- | Reali | Doel-stelling | Doel-stelling | Doel-stelling | Doel-stelling | |
E1.1.1 | Aantal wijken met voldoende schoolgebouwen voor primair onderwijs (112,5% of meer) | Leerlingprognose, gebouwadministratie gemeente Utrecht en MPOHV | 8 | 8 | 7 | 7 | 7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Aantal wijken met voldoende schoolgebouwen voor voortgezet onderwijs (112,5% of meer) | Leerlingprognose, gebouwadministratie gemeente Utrecht en MPOHV | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
E1.1.2 | Schoolgebouwen zonder aardgasaansluiting | MPOHV | Niet bekend | 21,3% | 28,0% | 30,7% | 31,3% | |
E1.1.2 | Schooldaken met zonnepanelen | Schooldakrevolutie | 18,4% | 20% | 26,7% | 30% | 30% |
Analyse | |
Aantal wijken met voldoende schoolgebouwen voor primair onderwijs (112,5% of meer) | |
---|---|
De wijken Noordoost en Binnenstad voldoen niet aan de norm van 12,5% meer huisvesting dan gebouwcapaciteit. Daar komt de komende jaren de wijk Oost bij. Deze drie wijken kennen al een hoge dichtheid en bieden weinig mogelijkheden tot uitbreiding van de huisvesting van de scholen in de wijk. | |
Aantal wijken met voldoende schoolgebouwen voor voortgezet onderwijs (112,5% of meer) | |
Ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal is structureel te weinig capaciteit voor het voortgezet onderwijs beschikbaar. Door middel van de huisvestingsafspraken voortgezet onderwijs wordt er capaciteit toegevoegd, waardoor de komende jaren dit gebied zal voldoen aan de norm. Ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal is op dit moment voldoende capaciteit. De capaciteit zakt daar de komend jaren onder de norm. Door middel van uitbreidingen wordt ook daar de capaciteit vergroot. Pas na 2023 voldoet dit gebied weer aan de norm. | |
Schoolgebouwen zonder aardgasaansluiting | |
De inzet van de gemeente is gefocust op renovatie- en nieuwbouwprojecten. Gedurende de looptijd van het MPOHV neemt daardoor naar verwachting het aantal schoolgebouwen zonder aardgasaansluiting toe. Momenteel is grofweg een vijfde van alle schoolgebouwen losgekoppeld van het aardgasnetwerk. | |
Schooldaken met zonnepanelen | |
Momenteel is grofweg een vijfde van de schooldaken benut voor zonnepanelen. Zonnepanelen spelen de komende jaren een belangrijke rol bij het behalen van de duurzaamheidsnormen in het Bouwbesluit en het bouwen van energieneutrale schoolgebouwen. De komende neemt het aantal benutte schooldaken met de helft toe tot een derde. |
Een passende school, nabij huis
De wijk- en buurtgerichte aanpak wordt op steeds meer plekken in de gemeente toegepast, om voldoende en optimaal gespreide huisvesting van scholen te realiseren. Schoolbesturen durven steeds vaker over hun eigen belang en denominatie heen te kijken om bij te dragen aan deze doelstelling. De gemeente kijkt sinds 2020 bij de planning van nieuwe projecten niet alleen naar de individuele school, maar juist ook naar het bredere onderwijsaanbod en gebouwenbestand in de wijk. We bouwen een schoolgebouw immers voor een langdurige periode.
Gezond en veilig naar school
In 2020 zijn de laatste bouwprojecten uitgevoerd om het binnenklimaat in schoolgebouwen te verbeteren. Echter, een aantal schoolgebouwen was niet in de eerste tranches meegenomen, en een aantal tijdelijke huisvestingslocaties die de gemeente de komende jaren nog wil inzetten voor de huisvesting van scholen ook niet. Vanaf 2021 worden daarom nieuwe bouwprojecten gepland om het binnenklimaat in de resterende schoolgebouwen te verbeteren.
Een handvol andere schoolgebouwen staan in het Meerjarenperspectief onderwijshuisvesting 2016-2025 (MPOHV) en komen in aanmerking voor renovatie of vervangende nieuwbouw. De gemeente besluit pas in 2021 of deze projecten worden vervroegd, of dat het binnenklimaat vooruitlopend op de renovatie of vervangende nieuwbouw wordt aangepakt.
Efficiënte samenwerking tussen gemeente, scholen en andere eindgebruikers
In 2020 heeft de gemeente met de schoolbesturen gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuwe Verordening huisvesting scholen. Dit proces heeft een positieve bijdrage geleverd aan de samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen. De gemeente en de schoolbesturen hebben een gezamenlijk belang: modern en toekomstbestendige schoolgebouwen voor alle leerlingen en leraren in onze stad.
Desondanks lopen de standpunten van de gemeente en de schoolbesturen soms uiteen. Diverse projecten zijn daardoor in 2020 vertraagd. Met het Utrechts sturingsmodel streven we er sinds 2020 naar om niet in een onderhandeling te geraken, maar juist met elkaar vanuit de gedeelde waarden en ambities te kijken wat er binnen de kaders mogelijk is.
Duurzame schoolgebouwen
De gemeente zet vanaf 2020 in op energieneutrale schoolgebouwen. Hoewel bijna energieneutrale gebouwen (BENG) de minimale norm is, proberen we in Utrecht zo veel mogelijk energieneutrale gebouwen (ENG) te realiseren. Dit vraagt om cofinanciering van de gemeente en het schoolbestuur. Het schoolbestuur dient het rendabele deel te betalen (besparing op energielasten). Vanaf 2020 heeft de gemeente budget om het onrendabele deel te realiseren. Dankzij dit budget, heeft de gemeente in 2020 voor 10 projecten kunnen besluiten om een energieneutraal gebouw te realiseren. De verwachting is dat dit in 2021 en verder generiek te kunnen uitrollen. Daarvoor ontwikkelt de gemeente een methodiek die bij ieder bouwproject kan worden gehanteerd.
In 2020 werkten we aan 7 renovaties. Vanaf 2022 wordt renovatie het uitgangspunt (in plaats van sloop-nieuwbouw), en wordt ook het normbudget voor renovatie opgehoogd, zodat we een hogere standaard kunnen halen bij de renovatie van bestaande schoolgebouwen. Met dit hogere budget wordt de kwaliteit niet alleen hoger, maar maken we renoveren ook aantrekkelijker ten opzichte van sloop-nieuwbouw.
Naast verduurzaming van het gebouw, kijken we ook nadrukkelijk naar duurzame inzet van schoolgebouwen. Op steeds meer plekken in de stad kijken we wijk- of buurtgericht naar de behoefte aan schoolgebouwen. Het doel is om efficiënt gebruik te maken van de beschikbare schoolgebouwen en de capaciteit van de schoolgebouwen zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de vraag. In 2020 deden we dat voor het voortgezet onderwijs en voor Vleuten.