Fietsen die buiten de fietsparkeervoorzieningen op straat worden gestald kunnen tot hinderlijke situaties leiden. Het kan de doorstroming voor andere verkeersdeelnemers, met name de voetganger, verminderen en leiden tot afbreuk van de toegankelijkheid van de openbare ruimte.
Wat hebben we bereikt?
De openbare ruimte is een schaars goed. Door parkeren goed te reguleren willen we in de openbare ruimte behalve aan mobiliteit ook zoveel mogelijk ruimte bieden aan spelen, verblijven, groen, lopen en fietsen. Daar waar de druk op de openbare ruimte groot is, dringen we het parkeren op straat terug en stimuleren we het parkeren in garages en parkeren op afstand.
We zien in 2020 een wisselend beeld. Het aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalswegen (nemen automobilisten beleidsmatig de gewenste aansluiting met de snelweg) is niet gedaald ten opzichte van de ambitie die we hebben. Daarentegen zien we dat het gebiedsvreemde verkeer op de gemeentelijke verbindingswegen wel is gedaald. Corona en gewoontegedrag heeft hier waarschijnlijk een belangrijk aandeel in gehad. In de helft van de stad is de autobewegwijzering aangepast, maar de effecten daarvan zien we nu nog niet terug. Dat heeft vaak wat tijd nodig. De andere helft van de autobewegwijzering passen we nog aan.
Effectindicatoren
Nul- | Doel- | Reali- | Doel- | Reali- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | - | 7.100 | n.v.t. | 6.100 | 7.100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | - | 1.600 | n.v.t. | 1.300 | 1.600 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad | 4.300 (2018) | - | 4.900 | n.v.t. | 3.700 | 5.300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied | 14.800 (2018) | - | 16.700 | n.v.t. | 3.500 | 17.300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal verkochte P+R combikaarten | 179.951 (2016) | 243.257 | 219.000 | n.v.t. | 90.295 | 260.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto | 5% 2016 | 9% | 9% | 8% | Inw. enq. | 11% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 33% | 29% | n.v.t. | 32% | 28% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de verbindingswegen | 47% (2017) | 46% | 43% | n.v.t. | 42% | 42% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|